måndag 27 augusti 2018

CannTrust - Where´s the love?

För de som följt min blogg och/eller twitter (twitter.com/8eunderverket) är kanske tröttsamt medvetna om ett specifikt bolag jag har följt, skrivit om, investerat i, och pratat om. 
Canntrust (TSX:TRST), mitt lilla sorgebarn, har tyvärr inte presterat så bra sen mitten januari. Fast min åsikt är att bolaget har presterat och att aktiepriset inte hängt med bolagets utveckling den senaste tiden. 



Bilden är hämtad från tmxmoney.com
Aktien har varit i en negativ trend sen början av maj i år. 
Det högsta peaken i aktiepriset nåddes i samband med haussen* inför Kaliforniens legalisering vid årsskiftet. Konsolidering* följde, helt naturligt. De flesta bolagen i branschen var extremt övervärderade. Under denna period (feb-april) köpte jag på mig i Canntrusts nedåtgående trend. Mina senaste köp syns i bilden nedan, men tidigare aktieköp i bolaget syns inte, då Canntrust låg på Kanadas mindre CSE-lista.

Paradoxen är att bolaget har gjort det mesta rätt sen dess.

-Bolagets balans- och resultaträkning är sunda. 
-Positivt EBITDA de senaste tolv månaderna.
-Ökning av patientantalet 117% YOY, till 45.000. Bolaget har gått ut och sagt att den siffran kommer röra sig över 100.000 patienter inom tolv månader. 
-Färdigställt fas 1 i deras Niagara Perpetual Harvest Facility, vilket ger tillgängligt växande utrymme till 95 000 kvadratmeter
-Konstruktion pågår i fas 2 och 3; När det är färdigt kommer det totala odlingsutrymmet att vara över 1 miljon kvadratmeter och produktionskapaciteten blir över 100 000 kg årligen.
-Tecknat leveransavtal med British Columbia, Alberta och Manitoba. Detta är en indikation på starkt fäste i kärnmarknaderna i västra Kanada. 
-De tre avtalen årligen uppgår till drygt 17 000 kg torkad cannabis.
"Dessa leveransavtal överträffar våra ursprungliga förväntningar och vi är energiska att arbeta med - och expandera - våra relationer med alla provinser, eftersom vi fortsätter att teckna avtal över hela landet. Det är en mycket spännande tid för CannTrust och för Kanada", säger Brad Rogers, VDn i ett pressmeddelande.

I en analys upprepade Echelon Wealth Partners en köprekommendation med $21.00 CAD som målpris för TRST. Vilket är en drygt hundraprocentig uppsida från dagens 9,75 CAD (24/8). 
Vidare citeras analytiker från Echelon kring deras värdering av bolaget Canntrust följande: 
"TRST handlas nu kring ca 5,6x EV/2019 EBITDA, baserat på våra uppskattningar. Detta motsvarar en 60%-ig rabatt till den 16x multipel där den breda peer-gruppen handlas.   
Vår 17x EV/2019 EBITDA-multipel representerar en blygsam tioprocentig premie till gruppens genomsnitt. Vilket gör den till en särskild övertygande investeringsmöjlighet på nuvarande nivåer". 

Nu ska man ta analyser med en nypa salt och jag tror inte att Canntrust kommer köpas till premie jämfört med sina peers. 
Men de har förutsättningar för en multipelexpansion. 

Förutom att ha en av de snyggaste balansräkningarna i branschen, är CannTrust också duktiga på tillväxt i verksamheten. Under andra kvartalet 2018 ökade totala intäkterna med 99% YOY, från 4,5M CAD till 9M CAD. YTD-tillväxten är än mer imponerande, med intäkterna för H1 2018 ökade 122% jämfört med första kvartalet 2017, från 7,6 miljoner dollar till 16,9 miljoner dollar.

Canntrust ligger i framkant. De är marknadsledande inom oljor, där Canopy skuggar bakom. De har faciliteter som är state of the art, de har bland de lägsta produktionskostnaderna, de expanderar odlingsytan och rekryterar patienter i imponerande takt. Vidare har de lanserat tre olika produkter för den rekreationella marknaden. 
Bolaget har utöver detta också inlett ett samarbete med Grey Wolf Animal Health, som sysslar med medicin åt husdjur, vilket kan uppfattas som högst spekulativt. Men djurägare tycks spendera mer på sina sällskapsdjur än jag föreställer mig. Det är en spännande nisch som i stort sett alla konkurrenter saknar. 

Dessutom äger insiders nästan 40% av aktierna, utan att ha sålt under de senaste två åren. 
Canntrust har imponerat på mig, tyvärr tycks inte den breda massan hålla med. 

Håll utkik efter mitt nästa inlägg som kommer handla om ett bolag som "säljer spadar under guldrushen"


Jag vill påpeka att detta inlägg inte ska ses som en rekommendation. Gör alltid din egen analys innan du investerar. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i densamma. Jag får inte betalt för att skriva nåt på bloggen. Dessa tankar och åsikter är mina egna.  

*Hausse = börsrally, kursstegring 
*Konsolidering = stabilisering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar