fredag 24 augusti 2018

Aktiemiljonär!



Efter drygt två år på börsen har jag blivit miljonär. En av många, bergis. Min resa ser ändå annorlunda ut än mångas, gissar jag. Jag har under dessa två åren varit, och är fortfarande student som lever på CSN och jobbar på loven. Jag hade ett sparkapital kring 250.000kr när jag började studera och ville sätta mig in i aktier för att förvalta pengarna på bästa sätt. 
Tanken var att öka avkastningen, vid fall av ekonomisk nödsituation.
Lång historia kort, jag fastnade. Lätt hänt med avkastningen jag haft turen att få.

Jag började med aktier tack vare en kollega som tipsade mig om olika börs- och aktiepoddar att lyssna på, för att försöka lära mig om nånting som folk verkar tycka att man ska lära sig per automatik, eller på egen hand. Stolthet har aldrig varit någon egenskap jag anser ha något värde. Så jag skrev in mig på en aktiekurs för nybörjare på Folkuniversitetet, (yes, jag betalade för kursen), gick UA´s helgutbildningar och läste vad jag kom över. 
Affärerna började trevande. Men sen snubblade jag över en artikel i samband med Trump-valet för nästan exakt två år sen.  
Det skulle röstas om legalisering av cannabis i sju amerikanska stater. Det resulterade i att jag klev in med god tajming i denna snabbt växande tillväxtbransch.
Jag blev fnyst åt av några bloggare jag kontaktade rörande deras syn. 
Vilket ledde till att jag vågade inte skriva om mina cannabisinvesteringar i min blogg. Jag höll mig på mattan i bloggen, med utdelningsbolag. En i mängden. Tålmodigt. Men efter ett drygt år hade min cannabisportfölj avkastat över 150%. Jag kunde inte låta bli att skriva om det. Och så har det fortsatt. 
Cannabisens gröna våg är global. Jag läser dagligen nyheter om cannabis. Jag är en självutnämnd expert på området. Det känns lite som en revansch. Lite tramsigt, men det är trots allt döpopulärt att vara contrarian på "Finans-Twitter". Det får man ändå säga att jag var för två år sen. 
Det är jag inte längre, men jag är miljonär. I´d settle for less.

5 kommentarer:

  1. Grymt! Imponerande och bra jobbat! Har själv preciiis börjat med aktier men kan nada om det. Har du tips på något vettigt ställe att börja läsa kring det för att lära sig terminologi, analysera bolag etc. Helst i någon slags "kronologisk ordning" än att hoppa in i någon avancerad aktiepodd (även om jag förstår att de är sjukt nyttiga :)) Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Spännande att du börjat med aktier. Jag tyckte det var mycket som var svårt i början. Ett tips är att börja läsa Hernhags böcker, som är ganska okomplicerade, även Per H Börjessons. Poddar kan vara bra, men jag förstår att det kan vara svårt att hänga med i början. Jag googlade uttryck samtidigt som jag lyssnade för att greppa vad de pratade om, det är lite rörigt med fikonspråket. Men leta dig fram, läs bloggar, läs böcker, leta poddar som passar dig. Återkom gärna om du vill ha fler och/eller mer specifika svar. Stort lycka till!

      Radera
  2. Snyggt jobbat och stort grattis! Jag vet hur det kan gå när man skriver om Cannabis. Jag skrev ett inlägg om det för ett drygt år sedan och det blev massa kommentarer från läsare som likt många svenskar dömer allt som har med Cannabis att göra som något man absolut inte bör ta i eller investera i.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jo, det är ett komplext ämne och det kan väcka debatt.
      Jag läste ert blogginlägg nu, först, angående cannabis. Kul inlägg! Jag är personligen rätt neutral politiskt. Men den medicinska aspekten är spännande att följa. Och slutligen vill jag tacka för omnämnandet i er blogg. Kul med lite publicitet! =)

      Radera