fredag 5 januari 2018

Nytt år - nya investesteringar - blue chips REITs

Nytt år - nya case - nya köp 

2017 avrundades med att jag sålde av mina inköp i mina tre största innehav 
i min Hemliga portfölj. De var samtliga över 200% vinst, så jag sålde mer eller mindre en tredjedel av aktierna i vardera case för att återfå mitt kapital. De övriga två tredjedelarna ligga kvar i casen, så att jag låter vinsterna rulla. Rörigt?

Exempel: Jag köper 100st aktier för 100kr st. = 10.000kr i investerat kapital. 
Aktien går upp 200% och är nu värd 30.000kr. 
Jag säljer då ca 33st aktier för att komma åt min initiala investeringssumma. 

Då har jag 67st aktier till ett värde av 20.000kr kvar som jag inte bekostat. Och återfått de 10.000 kronorna jag betalade för aktierna. 

Det var mycket tack vare timing i mina inköp i en av världens snabbast växande marknader som gav mig möjligheten till en lyxig exit, genom den strategin.  


En del av mitt återvunna kapital plockar jag ut från Avanza för att återinvestera på mitt Nordea-konto, i utdelningsaktier, där jag återfår källskatten redan sex veckor efter utdelning. Min Mattbomb breddas därigenom med tre nya innehav. 


De nya tillskotten är:

Northwest Healthcare (NWH)
Northwest Healthcare äger sjukhuslokaler av olika slag. Hälften av intäkterna kommer från Kanada där de äger 18% av alla privata sjukhuslokaler. Men de deras verksamhet sträcker sig över Brasilien, Tyskland, Australien och Nya Zeeland. Ägarna äger 34% av aktierna. 
DA: 7%


Realty Income Corp (ticker: O) 
Realty äger i huvudsak fristående fastigheter med enstaka hyresgäster. De har en låg risk via triple net-lease, vilket innebär att hyresgästen står för i princip alla hastighetsrelaterade utgifter, inkl skatten. Realty Income har funnits och delat ut månadsvis i 48 år. De har höjt utdelningen de senaste tjugofyra åren.
DA: 4.5% 




WPC
Det här är ett amerikanskt fastighetsbolag med fokus på kontor/industri/lager etc. 
WPC har en credit rating om BBB, vilket är investment grade. De har en låg belåningsgrad och fina finanser. De har höjt utdelningen nitton år i rad.
DA: 5.9%



Håll utkik efter mitt nästa blogginlägg, då jag kommer mucka gräl... ;-) 






Innehållet i min Hemliga portfölj kommer avslöjas innan slutet av februari...

DA: Direktavkastning 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar