måndag 22 oktober 2018

Prisa gudarna, här kommer cannabis-återbäring!

Jag har ridit på den gröna vågen sen hösten 2016. Nu är det är dags för mig att tacka av en del av cannabisen för resan. Jag har sålt ca 30% av min cannabis-portfölj. 
Av den enkla anledningen att de tillfälligt övervärderades. Jag hade hoppats på denna hausse i samband med legaliseringen i Kanada, en av världens sju största världsekonomier. Och på legaliseringsdagen (17/10) sålde jag för motsvarande 300.000kr. 
Det kapitalet har allokerats till min Mattbomb, där tillskottet ger nästan dubbelt så mycket extra krut i min månatliga utdelningsbombande pengamaskin.

För att undvika rykte som backtrader visas min handel de senaste månaderna i ett av mina största innehav, Aphria, som backade oförtjänt mycket under våren och sommaren, enligt min mening, och därmed hade bland de bolagen med högst uppsida i den hausse vi nyss sett: 

Det har varit en förträfflig tid med förträfflig avkastning. Sen september 2016 har cannabisbolagen avkastat drygt 330%. Vilket får ses som en remarkabel nivå för en aktienovis, som jag var då jag gjorde mina initiala köp i sektorn. 



Jag har under dessa två åren investerat ca 400.000kr i olika cannabisbolag. 
Jag har i dagsläget sålt för 457.000 kr i min cannabisportfölj.
Jag har kvar ca 800.000 kr i cannabis-depån. Rena bonuspengar, om man vill tänka så. 

Det kapitalet ligger i följande bolag: 
Aphria
Aurora
C21
Canopy
Canopy river 
Canntrust
Cronos
Green Thumb industries
iAnthus
Liberty health
Plus Products
Origin House
Slang worldwide
Stenocare
Sunniva 
Village Farm
Wayland

Anledningen till att jag har kvar aktier i dessa bolag är för att jag tror att marknaden har mycket att erbjuda. Men det kan ta tid för många bolag att växa in i sina kostymer. Andra blir kanske inte längre. Några kan bli uppköpta, nåt gå under. 

Jag har likvider avsatta för eventuell uppåttrend i cannabissektorn, med mid term election runt hörnet, den 6e november. Det kommer ett inlägg på bloggen om det. Vilka stater som ska rösta och om vilken typ av legalisering, medicinsk eller rekreationell. 

Denna allokering från tillväxtportföljen till Mattbomben kommer innebära flera saker. För mig. Framförallt för min framtid. 
För mig kommer det innebära att jag fördelar kapitalet i bolag som gör att min Mattbomb delar ut ungefär lika mycket varje månad. Mina nya tillskott i Mattbomben är sedan länge "analyserade" och genomtänkta för sitt syfte. I framtiden hoppas jag kunna välja i vilken utsträckning jag önskar arbeta, tack vare ränta-på-ränta-effekten. Detta tillskott innebär en rejäl skjuts för min Mattbomb.  

För min framtid innebär det att jag kapar flera år på min resa till frivillig frihet. Nu har jag ca  510.000kr i min Mattbomb. Den summan ser jag som en stabil grund. Med detta tillskott i Mattbomben kommer det generera drygt 2000 kr i snitt per månad för mig att återinvestera. 
Med den basen och sparande på det, så har jag trevliga extraslantar att hantera om några år, då jag hoppas slippa behöva vara nitisk med att återinvestera. Att inte röra utdelning är ingen regel jag har. Jag är 36 år och tror mig ha större nytta av lite extra pengar som relativt ung, än massvis med pengar som lastgammal. 
Jag är inte dögirig och har inte för avsikt att bli stormrik. Det tror jag mig inte ha nån större lycka av. Lycklig är jag lyckligt nog sen födseln. 
Dessutom är det ju fantastiskt att kunna sno pengar (utdelningar) vid behov utan att nalla på kapitalet. En sällan skådad lyx! 

 Dags att samla utdelningar 

Detta låter kanske som ett avslut, men det är inget slut på varken min resa, min blogg eller min oambitiösa framtid.

Håll utkik för mitt nästa blogginlägg, där jag tar upp:
-Vilka bolag som laddat Mattbomben med torrt krut och varför jag valt just dessa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar