onsdag 24 oktober 2018

Nytt krut i Mattbomben

Dream Global REIT - Main Street Capital - Northview apts REIT - STAG industrial


Alcanna, Northwest & WPC är påfyllningar, tillika skrivna om tidigare i bloggen
Dessa bolag har jag törstat efter och här förklarar jag kort varför. Inget av bolagen har sänkt utdelningen historiskt och samtliga bolag har direktavkastning över 5%. 
Dessa två komponenter är av stor vikt för mig som utdelningsinvesterare 

Dream Global REIT har, trots sitt kanadensiska hemmahörande, mest fastigheter i Tyskland, Holland, Belgien och Österrike. Bolaget har 89,7% beläggingsgrad och Deutsche Post som sin största hyresgäst. Jag upplever bolaget som relativt defensivt med trevlig direktavkastning som delas ut månatligen. Vissa risker som valuta och ränteläge är ofrånkomliga i REIT-sektorn, men jag tycker Dream har fin spridning, med fastigheter i flera länder. Bolaget har växt påtagligt sedan 2011, och de tycks lyckas göra fina förvärv, i alla fall historiskt.
Direktavkastning 5.9% 

Main Street capital är ett s.k. BDC, Business Development Company. Det innebär att de liksom REIT-bolag måste dela ut kring 90% av sina vinster till aktieägare. BDC påminner lite om investmentbolag, fast MAIN har investeringar i ca 200st små bolag, där MAIN har hög ränta på återbetalningar på sin finansiering i dessa mindre bolag, i form av obligationer. MAIN har relativt låg belåning. De har aldrig sänkt utdelning sen IPO 2007 och har delat ut bonusutdelningar sen 2013. Styrelsen har suttit sen IPO och äger 6% av aktierna. 
Direktavkastning 6.2% exkl bonusutdelningar
    
Northview apartments REITS är bland de större bolagen inom flerfamiljsbostäder i Kanada. Beläggningsgraden ligger över 92%, efter ha skalat ned i västra Kanada, som är råvarumarknadskänsligt. Bolaget har aldrig sänkt utdelningen sedan start 2002. Månadsvis utdelning. 
Direktavkastning 6.4% 

STAG industrial noterades 2011 och är en REIT. Bolaget fokuserar på industri, kontor och lager och finns utspritt i stort sett hela USA (38 stater). De har 226 kunder och den största utgör 3.3% av intäkterna. Bolaget har riktigt fin beläggningsgrad på 95%.
Direktavkastning 5.4%


Övriga inköp har nämnts i bloggen vid tidigare tillfällen. 
Alcanna kan du läsa om här: 
8eunderverketsresa/2018/09/ett-bolag-som-saljer-spadar-under

WPC kan du läsa mer om här: 
8eunderverketsresa2018/01/nytt-ar-nya-investesteringar-blue-chips

Jag har också fyllt på i mitt enda svenska innehav, Castellum. Ett bolag jag faktiskt aldrig skrivit om, för att så många andra gör det. Om du är nyfiken på Castellum föreslår jag att du googlar: "castellum+blogg". Så får du upp en massa analyser och åsikter kring det bolaget, skrivna av kunniga sparbloggare.    


Kan dessa innehaven förbli buy ´n´hold?
Observera att detta inlägg inte ska ses som en rekommendation. Gör alltid din egen analys innan du investerar. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i densamma. Jag får inte betalt för att skriva nåt på bloggen. Dessa tankar och åsikter är mina egna.   

Håll utkik efter nästa blogginlägg, som kommer ta upp vilka delstater i USA som ska rösta om legalisering av cannabis i olika omfattning, helt demokratiskt! Valet är den sjätte november, under mid term elections. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar