måndag 2 januari 2017

Resans start


Välkommen!
Jag är på början av en resa. En resa som innefattar en (förhoppningsvis) snabbt växande pengamaskin.
Hur har jag tänkt att detta gå tillväga? Jag har ingen erfarenhet av finansbranschen, en knaper sparportfölj, anser mig vara självlärd genom att "knarka" poddar & bloggar över en sommar. Det innebär knappast svart bälte i sparande. Har som enda bedrift gått en snabb helgkurs på UA (Unga Aktiesparare) och en nybörjarkurs i Aktiekunskap av den eminente entreprenören Andreas Jansson på folkuniversitetet.
Så, hur långt räcker det?







Vi kan börja med att kasta ett pessimistiskt öga på denna lekmans portföljer.

Jag har 4st portföljer, varav 2st kommer hållas hemliga än sålänge. Störigt va?

Vi börjar med den svenska. Mitt ISK-konto som jag namngett Utdelningsportfölj Sverige, men gett öknamnet Onsdag.
Denna innehåller:

Investor A
Latour B
Skanska B
SOBI
Troax
ÅF

Vad kan man säga om denna då? Jag ser den som en onsdag. Tråkig, rätt långsam men inte värdelös som en lång måndag. Den har bra sidor som trygghet, och... utdelningar en gång om året. SOBI undantaget. Fördelningen sträcker sig från marknadsplatserna First North till Large cap. Men utdelningar en gång om året är verkligen i minsta laget, tycker jag. Därför har jag min lördagsportfölj.
Den är lite motsatsen av sin systerportfölj. Den är spännande, actionspäckad, outforskad.
Den har fokus Kanada, helt enkelt för att de har utdelningar oftare, vilket gör att min snöboll kommer kunna rulla snabbare än sin slöare storasyster Investor-till-ÅF-boll.
Det känns bra med diversiering vid eventuell recession. Vad som händer i en del av världen måste inte tvunget ha samma påverkan i en annan del. Inte lika drastiskt iaf. Då kan jag överväga att placera kapital utefter makroekonomiska aspekter.

Då jag själv har lillasyster KF som favoritbarn är det bra att ha i åtanke att Sverige trots allt har världens bästa börs.

Min KF som jag gett namnet Utdelningsportfölj Global, men har gett smeknamnet Mattbomben,
innehåller:
A & W revenue
Brookfield Infrastructure
KEG Royalties
Ocean Yield 
Omega Healthcare
Boston Pizza Royalties income fund
Savaria corp
PCN (pimco corp & income strategy fund)


Man kan se detta lite hur man vill. Men jag väljer att se det som en tävling  mellan de båda portföljerna. Startskott? 1a jan 2017. Häng med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar