måndag 2 januari 2017

Har du backup? Jag har och presenterar: B-planer Mattbomben


God fortsättning & god avkastning, som de humorlagda aktieknarkarna glatt twittrar ut.


Om något bolag i portföljen underpresterar, kan man tvingas omvärdera sin placering. Då har man oftast två val. 

1. Antingen har man tillräcklig koll och tro på bolaget att tolka fallet som en tillfällig dipp och undervärdering, vilket är en indikation på att köpa fler aktier i bolaget, lite billigare än vanligt, vilket är trevligt och välkommet. 
2. Bolaget kanske inte bör värderas högre för tillfället. Vad gör du då?

Angående bolagen i mina portföljer, känner jag en viss aktsamhet. Man vet aldrig vad som kan hända. Det kan bli interna stridigheter, det kan innefatta plötsliga valutaförluster, nya konkurrenter eller olaglig insiderhandel. Plötsliga kursras helt enkelt. En resa som man kanske inte alltid vill vara ombord på. Jag känner ingen djupare lojalitet till bolagen i min portfölj. Lojalitet är något man förtjänar. Så tids nog kanske. Men tills dess dansar jag dönära utgången. Då kan det betyda att man behöver sälja sina andelar för att inte följa med ett sjunkande skepp alltför djupt.

Och i så fall krävs det en ny plan. Ett Continue om ett bolag blir Game over.  En B-plan, helt enkelt.









Tveksamt må vara fallet, att mina innehav står oförändrade under åren. 
Grundtanken är dock långvarigt...

Brookfield Infrastructure är ett bolag jag hittat via Västkustinvesteraren, som analyserat dess "urmoder"bolag Brookfield Asset management, som återfinns i nån av Spiltans globalfonder, tror jag. Under Brookfield Asset managements paraply återfinns Brookfield Infrastructure (kortnamn BIP), som jag gått in i. Inte minst för deras utdelning kring 5%, och deras höga utdelningstillväxt.  
BIP har bevisligen skött sina bolag snyggt, funnits i många år och tycks hållas inom ramen för min utdelningsribba. Med det sagt hoppas jag att Brookfield Infrastructure maler på i rådande högkonjukturmiljö. Det finns åtskilliga analyser av BIP att läsa på den fabulösa sajten: 

seekingalpha.com

Jag föredrar sova-gott-kurvor framför actionspäckade bergochdalbanor. Som en missbrukande bloggläsare, har jag vid upprepade tillfällen läst att man ska hålla sig till "tråkiga" bolag i "tråkiga" branscher. 

Savaria är ett intressant case, då de praktiskt taget driver monopol inom sin nisch, som är specialutformade hissar o dyl för överviktiga och äldre. Tråkigt nog, va? 
Aktien har stuckit iväg rejält under 2016. Jag hoppas kunna utöka mitt innehav i Savaria. För jag ser långsiktigt på min investering då de arbetar i en bransch där målgruppen kommer växa rejält de närmaste 10-15 åren. Savaria har jag också fått upp ögonen för tack vare Västkustinvesteraren. Ett bloggtips från mig till dig.  
Övrig kuriosa om Savaria är deras 38%-iga utdelningshöjning i oktober (2017) och det faktum att de växlar upp till månadsutdelning från kvartalsutdelning. 


Men om någonting händer ett bolag, eller att aktien underpresterar, kan det vara bra att ha 
backup-planer!
Jag har personligen en lista med potentiella ersättare vid fall av akutläge. En avbytarbänk.
Vilka case står utanför portföljen, som jag är sugen på att plocka in i så fall? Först & främst vill jag påpeka att jag kryddat en gnutta för effekt. Bolagen ska helst ligga länge i portföljen, men om det vill sig illa, och nåt säljs av utan att jag vill lägga de pengarna i ett bolag som återfinns i portföljen råder eventuellt denna ordning:

Nuvarande innehav i Mattbomben            Kortnamn (ticker)
Apollo global management                         APO   
Boston Pizza Royalty income fund             BPF                           
Brookfield infrastructure Partners               BIP                                          
Omega Healthcare Investors                      OHI                                            
Savaria                                                        SIS
Pimco Corporate & income strategy fund   PCN                                       




Kandidater                   Kortnamn (ticker)

Main Street Capital             MAIN
Northwest healthcare         NWH
Northview apts                    NPR
WPC                                   WPC
Royal Bank of Canada         RY
Digital Realty trust               DLR                 




Dessa byten skulle isf innebära att jag håller mig inom branschen, risken, utdelningsprocenten eller framtidsutsikter som påminner om bolaget jag överger. Jag tycker det känns bra med b-planer för mina bolag & min portfölj. Kan det har nedsidor? Troligen ger det mig sämre tålamod och risken finns att jag byter av vid onödigt små rörelser, eller av ren tristess. Men! Det finns värre saker folk gör vid tristess.  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar