måndag 1 juli 2019

Oh, my sweet dividends! Halvårsredovisning

Halvårsredovisning Bombmattan 
Efter de första sex månaderna av 2019 kan jag sammanfatta mina utdelningar med ett ord:
Tillväxt.

Bombmattan har haft en döfin resa hittills. Min första månadsutdelning i januari 2017 gav  518 kronor. Utdelningarna har inte varit en lägre summa en enda månad sen dess. 

2017 första sex månader: 5.092 kr
2018 första sex månader: 8.000 kr
2019 första sex månader: 15.359 kr

Dessa siffror ger mig motivation att spara i denna portföljen och utvecklingen sedan start är en indikation på att tålamod kommer betala sig i längden. 
Det visar verkligen att Bombmattan genererat en imponerande utdelningsökning som fått och fortsatt får assistans av utdelningshöjningar och det faktum att återinvesterade utdelningar växer successivt snabbare än tidigare.  

Det ska också nämnas att jag inte upplevt någon utdelningssänkning i nåt av mina innehav än och jag hoppas att det förblir så. 

Utveckligen i procent är egentligen irrelevant i denna portföljen, och för min filosofi är utvecklingen i aktiepriset ovidkommande, då jag har för avsikt att vara långsiktig och nyttja utdelning istället för att jaga avkastning genom försäljning av aktier i Bombmattan. Men den portföljen har ironiskt nog överpresterat tillväxtportföljen i år. Det beror framförallt på det största innehavets utveckling, som utklassat övriga innehav i portföljen, IIPR, Innovative Industrial Properties. Bolaget har gått från klarhet till klarhet sedan inköp och har vuxit till det överlägset största innehavet i Bombmattan. Där utdelningshöjningarna varit och är en motivationsfaktor för att inte skala ned innehavet. Jag tror bolaget kommer fortsätta skörda framgångar och kommer fortsätta växa i flera år till innan tillväxten inbromsar. 
Utveckling i Mattbomben i år: 



Halvårsredovisning Tillväxtportföljen (cannabis) 
Här råder inga större överraskningar för mig. Cannabisen nådde galna höjder i samband med Kanadas legalisering i oktober 2018. Jag har inte räknat med att den portföljen ska överavkasta i år. Det är mycket i Kanadas legalisering som inte fungerat smärtfritt. Jag har  successivt allokerat från Kanada till USA under detta halvåret, som har några potentiella  katalysatorer under hösten, så än finns det möjlighet till högre siffror än dagens avkastning. Och dessutom har några innehav presterat sämre än förväntat, som iAnthus, Wayland, Canntrust m.fl. Med andra ord tror jag att det finns mycket som kan hända i tillväxtportföljen under andra halvan av 2019. 

Tillväxtportföljen låg kring knappa 50% i avkastning i feb-mars:

Den avkastningen har sjunkit påtagligt under sommarmånaden. Jag misstänker att det kommer fortsätta ned innan det vänder igen.  
Utveckling i Tillväxtportföljen i år: 




Avanza
Tillväxt (cannabis) 26,25 %

OMXS30 16,59%

Nordea
Bombmattan 31,7 %

SIX30 return index 20,47 %

Sammanfattningsvis: 
Detta är ett halvår som jag får vara nöjd med, båda portföljerna slår respektive index. 
Positivt att tillväxtportföljen slår index med tanke på hur beroende den är av politiska genombrott, vilka lyst med sin frånvaro under större delen av första halvåret. Men efter en stark start har portföljen backat, vilket psykologiskt påverkar glädjen i dagens avkastning. Bombmattan smäller på med allt mer krut och det avfyras tätare. Det är ingen slump att den portföljen ges mer medel (för tillfället), när jag bevittnar hastigheten på utdelningarnas stigande. Och med IIPR som draglok ser utvecklingen lovande ut. Hoppas du är lika nöjd med ditt första halvår av 2019 som jag är! 


Bombmattan har överpresterat och Tillväxtportföljen har presterat efter förväntan 
Observera att detta inlägg inte ska ses som en rekommendation. Gör alltid din egen analys innan du investerar. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i densamma. Jag får inte betalt för att skriva nåt på bloggen. Dessa tankar och åsikter är mina egna. 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Är du intresserad av att din blogg syns i flödet på bloggfeed.se och finansfeed.se? Det är naturligtvis helt gratis!

    Låter det intressant så får du gärna kontakta oss på kontakt@bloggfeed.se så kan vi ta det vidare därifrån!

    Med vänliga hälsningar
    Teamet bakom Bloggfeed

    SvaraRadera