torsdag 16 maj 2019

Fördröjningar kring cannabis-legaliseringar i USAs östkust

Jag har allokerat kapital i mina två portföljer och den primära anledningen till att jag skalat ned i cannabisportföljen berodde på just dessa nyheter, som kan komma att dra ner sektorn. Dessutom är det maj och en annalkande sommar. Sell in may and go away, lyder ett ordspråk inom aktiesfären. När det gäller cannabis har det rådet varit ganska pålitligt, då de flesta bolagen tenderat sjunka påtagligt under sommarmånaderna. Detta året trodde jag skulle kunna vara ett undantag, med tanke på den positiva anda som rådde i USA i samband med Mid term elections. 


Cannabis-aktierna åker på en snyting
I mars verkade det bara vara dagar bort med legalisering i först New Jersey och sen New York. Men så tycks inte fallet bli, då både New York och New Jersey skjutit upp beslutsfattandet i frågan. Klimatet har ändrats till den grad att det plötsligt råder tveksamheter om det ens kommer bli aktuellt detta året. För trots opinionsundersökningar som visar på brett medborgarstöd har New Jerseys lagstiftare skjutit upp ett förslag om legalisering i delstaten, utan hänvisning om nytt datum. Bara dagar efter New Jerseys uttalande så ställdes NYs guvernör Andrew Cuomo framför pressen med ett beslut om att förhandlingarna var "för komplexa" att för att hinna organisera och inrätta inom tidsramen. Detta uttalande kommer några månader efter att samma Cuomo utlovat legalisering i delstaten NY som högsta prioritet och en verklighet inom 100 dagar efter valet.  

Bakomliggande orsaker till uppskjutande och fördröjningar tycks bero på oliktänkande inom distrikt, politiska partier och flera intressekonflikter. Detta är inget nytt i sektorn, vilket bevisats flertalet tillfällen och kommer sannolikt fortsätta. Det har setts göras både inom FN, WHO, och det kommer kanske inte som en överraskning för den erfarna cannabis-investeraren. Detta kommer dock påverka värderingarna, inte minst i bolagen som verkar i eller kring de delstaterna, som Ianthus och Vireo health, vilket redan märkts i deras kurser de senaste veckorna.   

Jag har som skalat ned i framförallt Ianthus, som var bland mina största innehav, till en mer modest position, där vinsten nu rullar vidare. Men jag tror att framtiden för bolagen och östkusten finns där, bara inte just nu och då allokerar jag kapital på grund av den volatilitet som finns i sektorn.

För några veckor sen var fördelningen ungefär: 
Tillväxtportföljen (cannabis) 60%
Mattbomben (utdelningsportföljen) 40% 

Nu är fördelningen 50/50. 

Källa:
www.nytimes.com/2019/05/13/marijuana-legalization-ny-nj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar