tisdag 15 januari 2019

Nytt innehav i Mattbomben - STZ



Detta är ett alkoholdryckesbolag jag haft på bevakning sen de köpte in sig i cannabisbolaget Canopy Growth, (syndiga branscher much?) men tyckt sett dyra ut länge. Så äntligen slog jag till i en dipp(?) efter ha sett en intervju med deras nuvarande och deras tillträdande CEO på CNBC, som stärkte min conviction. Inte minst då de köpt optioner för motsvarande drygt 100 M SEK i förra veckan. Bolaget är stabilt, med flera fina märken, är kvartalsutdelande och har dessutom ett nytt segment på gång, genom THC-fuserade drycker, via sitt samarbete med Canopy, som jag tycker verkar spännande. En fördel med THC kontra alkohol är bl.a. att det är kalorifritt, vilket kan kittla i gravidsprängda manskroppar byggda på öl? Skämt åsido, så har Canopys VD i uttalande tidigare sagt att de tillverkat en kalori- och smakfri THC-dryck som ger berusning inom 5-10 minuter. Jag tänker inte föreställa mig hur de kan komma att forma smak efter tycke och nisch, men det låter som att den typen av produkt kan anpassas till många olika målgrupper. 
Utöver bolagets spännande segment att vänta i framtiden har bolaget idag fina vinstmarginaler, låg utdelningsandel och de fundamentala siffrorna ser fina ut på borsdata.se



Jag kräver inte så himla mycket mer av bolagen för min Mattbomb. Fina marginaler, ingen pressad eller stretchad utdelningsandel och att bolaget inte verkar i en utsatt bransch, som bygg, retail eller annat starkt cykliskt. Framtiden är inte lika tråkigt förutsägbart som för ett erfaret fastighetsbolag, och det finns både för- och nackdelar med detta.  
Kul kuriosa är att jag nu har en liten knippe innehav i Mattbomben med en säregen business - ett framväxande cannabissegment. Det gäller STZ, IIPR och Alcanna. Och det ska bli riktigt spännande att följa bolagens utveckling. Det har inte varit någon avsikt, men mitt ständigt jagande och uppdaterande kring cannabisfrågor- och bolag gör det svårt att inte låtas påverkas, antar jag. 
Posten jag köpt i STZ är liten av flera anledningar. Jag vill snitta in mig innehav, utdelningen är lite för låg för min smak egentligen, och THC-produkterna är ett oprövat segment. Det är en blygsam post och kommer sannolikt fortsätta vara tills jag tycker mig ha bevis eller fog för starkare framtidstro. 

Håll utkik efter nästa blogginlägg som kommer handla om:
EU - cannabis på agendan 

Disclaimer: Observera att detta inlägg inte ska ses som en rekommendation. Gör alltid din egen analys innan du investerar. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i densamma. Jag får inte betalt för att skriva nåt på bloggen. Dessa tankar och åsikter är mina egna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar