onsdag 2 januari 2019

Årssammanfattning

God fortsättning och god avkastning, som de humorlagda aktieknarkarna glatt twittrar ut! Nu har det gått ett år, mitt andra, på börsen som utdelningsinvesterare och 
en emerging market-fanatiker. 

Jag tänkte börja med utdelningsportföljerna, det är trots allt namnet på bloggen, det åttonde underverket, som ränta-på-ränta-effekten kallas. 
Jag har fått följande i utdelning under 2018, från mina två utdelningsportföljer:

16.684 kr

Detta är en skaplig summa i utdelning för ett andra år, tycker jag. En ökning med 31% från föregående år. Min första utdelningsmånad i januari 2017, erhöll jag 530 kr. 
Fr.o.m. november 2018 snittar jag runt 2000kr i månaden, tack vare att jag sålde av mycket i cannabisportföljen på toppen i samband med Kanadas legalisering i oktober, som jag överförde till Mattbomben. 

Utvecklingen i mina portföljer 2018:

Portfölj           Utveckling Portföljstorlek    SIXRX-Jämförelse
                                                                            -4.1
ISK - Utdelarn       14.5%         Small                  18.6%enheter        
KF - Cannabis       -18%          Medium              -13.9%enheter     
KF - Mattbomben  -2.7%         Large                   1.4%enheter                

2017                                                                   9.5
ISK - Utdelarn        15.7%         Small                6.2%enheter         
KF - Mattbomben     6.6%         Medium           -2.9%enheter        
KF - Cannabis         156%         Large               146.5%enheter              



Dags att se mig om efter andra intressen än aktier?

Tillfredsställelse?
Årsresultatet av mina depåers utveckling imponerar inte. Men jag känner mig trots allt relativt nöjd med mitt börsar 2018. med tanke på överavkastningen jag hade i cannabisportföljen under 2017, som ses ovan, får man acceptera lite baksmälla, tycker jag. 
Men hur kommer det sig att jag känner mig tillfreds med mitt aktie-år 2018, när mina portföljer har negativ utveckling? Primärt beror det på att jag har lyckats pricka in bottnar och toppar i cannabisportföljen som inte syns i totalen. Men här kommer några bevis på min till synes märkliga tillfredsställelse: 


Tajmingen i dessa affärer har gjort att min avkastning varit god i faktiska tal. Jag överförde 300.000kr från cannabisportföljen efter den 17e oktober - dagen då Kanada legaliserade cannabis privat bruk - till Mattbomben, vilket gjort att Mattbomben genererar trevliga utdelningar månadsvis, under många år framöver, förhoppningsvis. Och trots att cannabisportföljen lyser illrött har jag plockat ut allt mitt eget-investerade kapital och kvar ligger vinsterna, som just nu ligger minus. Detta är något jag kalkylerat för, en nedgång i cannabisen efter legaliseringen i Kanada, som inte kom som en överraskning. Det som överraskat om något, är den branta nedgången. Men det gäller inte uteslutande cannabisbolag, utan har drabbat stora delar av börsen. Med facit i hand borde jag sålt ännu mer i cannabisportföljen, men jag kunde inte förutse dessa mörka börsmånader i november och december i mitten av oktober.  Därför väljer jag att se det positiva, vilket är att jag lyckades tajma mina sälj. När jag sålde av i cannabisportföljen låg den portföljen drygt 30% plus för året.  

Målsättningar för 2019:
Jag vill bibehålla en ödmjukhet inför aktiemarknaden och dess oförutsägbara beteende. Jag har inga problem med att mina portföljer lyser röda och tynger med negativa siffror, så länge inte utdelningsbolagen sänker utdelningarna, eller de politiska besluten inte längre går "min" väg i cannabissektorn. Jag ligger i stort sett alltid fullinvesterad och det kommer innebära att utvecklingen i mina portföljer kommer riskera vara negativa, då korrektioner och direkta börskrascher kommer förekomma. Jag har inte drabbats av panik än och hoppas kunna bibehålla min mentalitet oavsett börsklimat. 

ISK-Utdelaren 14.5%
Denna portföljen har krympt till ett innehav, Castellum, som jag inte har för avsikt att sälja på många år. Dess pålitliga utdelningshöjningar gör den till en trofast del i min pensionsplan. Castellum är en hörnsten i portföljen och kommer fyllas på när den ser billig ut. 

KF-Cannabis -18%
Min cannabisportfölj har ingen specifik målbild för 2019. Men jag tror mig kunna hitta swinglägen och kunna sälja av lite längs vägen som jag allokerar till Mattbomben vid tillfällen. Sektorn tenderar koka över vid nyheter, vilket öppnar för slagig utveckling och volatilitet som jag hoppas kunna utnyttja lika framgångsrikt som året som gått. Det spekuleras friskt om legaliseringar i olika delstater i USA och det är där jag tror mig kunna finna swinglägen. Jag har inte fyllt på än och kommer avvakta till jag ser tendens till generösare börsklimat, eller i samband med politiska beslut som kan ha positiv effekt i sektorn.  

KF-Mattbomben -2.7%
Jag vill belysa att jag inte bryr mig nämnvärt om indexjämförelser i min Mattbomb, men kul att den slog index i alla fall. Prioriteten ligger i att erhålla ungefär lika mycket i utdelning oavsett månad på året, och att de ska öka kontinuerligt. Gärna med utdelningsökningar kring 20-25% årligen. Denna portföljen fylls på kontinuerligt.
Pensionsplanen.

Jag hade som målbild till 2017 att få 10-12.000kr i utdelning. (11.800kr)
Den målbilden trappade jag upp till 15-18.000kr i utdelning. (16.684kr)
Målbilden 2019 blir runt 20-22.000 kr i utdelning från Mattbomben.    

Vad har du för målbild 2019? 

Håll utkik efter nästa blogginlägg som kommer handla om:

Hemp Farm Bill - som godkänts och signerats av Trump och är i rullning under 2019. 
Vad Hemp Farm Bill är och vad den lagändringen kan komma att innebära i och för USA. 

2 kommentarer:

  1. Grym redovisning och intressant att följa dig, som alltid. Vilket är ditt just nu "favvo-cannabis-bolag"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Mitt favvo-bolag för tillfället måste nog bli iAnthus & MPX som slås samman den 15e jan ifall omröstningen går igenom. Jag gillar bolagens management och MPXs produktlinje ser intressant ut. Bolagens östkustfokus tror jag kan vara en fördel, då många andra har lagt krut på Kalifornien, som är en konkurrensutsatt delstat, med rätt kass fungerande cannabismarknad (just nu). Vid intresse av de bolagen köper man med fördel MPX, vilka kommer konverteras till iAnthus. Man köper iAnthus-aktier till rabatt och får behålla MPX utländska del, som inte är del av upphandlingen. Jag har skrivit om bolagen här: https://8eunderverketsresa.blogspot.com/2018/11/ianthus-mpx-ett-amerikanskt-cannabis.html
      Dessutom har flera (några nytillsatta) guvernörer på östkusten uttalat sig om prioritet på legalisering av cannabis i deras delstater. Det kan ge en trevlig Domino-effekt. Men det är inget som händer över en natt, det kräver sitt tålamod. Lycka till med dina investeringar!

      Radera