torsdag 5 juli 2018

Oh my (sweet dividends)! Halvårsredovisning



Efter de första sex månaderna av 2018 kan jag sammanfatta mina utdelningar med ett ord:
Tillväxt.
Min mattbomb har haft en döfin resa so far. Min första utdelning i januari 2017 gav mig 
518 kronor. Det har inte varit mindre än så en enda månad sen dess. 

Sammanlagda utdelningar 2017: 11.500kr
2017 första sex månader: 5.092 kr
2018 första sex månader: 8000 kr

Dessa siffror ger en indikation på fortsatt utveckling. 
Det som överraskar mig är att jag lagt betydligt större volymer i cannabis-portföljen än Mattbomben under vintern och våren, vilket jag trodde skulle slå av på mattbombens takt. Jag har till och med sålt några innehav i Mattbomben. De försäljningarna kommer nog märkas mer i stagnerade utdelning under andra halvan av året, då jag sålde de i våras. 

Det ska också nämnas att jag inte upplevt någon utdelningssänkning i nåt av mina innehav än och jag hoppas att det förblir så. 

Utveckligen i procent är egentligen irrelevant i denna portföljen, och för min filosofi är utvecklingen i aktiepriset ovidkommande, då jag har för avsikt att vara långsiktig och nyttja utdelning istället för att jaga avkastning genom försäljning av aktier i Mattbomben. 
Ju billigare, desto bättre, kan jag t.o.m. tycka. Sålänge inte utdelningarna sänks, vill säga.


Jag anser inte det vara av vikt att redovisa halvårsvis, med tanke på tidshorisonten. Dessutom tenderar börsen gå ner under sommaren, så förhoppningar om att kunna hålla snittet med att dubbla avkastningen till årsskiftet kan innebära en tråkig överraskning för de optimistiska. 
Nåväl, portföljerna har presterat som följer:

Avanza
Utdelning Sverige 6,8%

Mattbomben 17,4%

Tillväxt Cannabis -8,1%

Nordea
Mattbomben 6,8%

Snitt: 5,7% 

Inga större överraskningar för mig. Cannabisen nådde galna höjder i samband med Kaliforniens legalisering i årsskiftet, vilket innebar att den portföljen nådde 152%. Jag har inte räknat med att den ska överavkasta i år, pga dess jobbiga jämförelsetal. 
Det ligger några katalysatorer under hösten, så nog kan det sluta muntrare än dagens avkastning. Och jag har två innehav som presterat sämre än förväntat, Canntrust och MariCann. Jag tror fortsatt bolagen, men på Canntrust i synnerhet.

Håll utkik efter nästa blogginlägg, som kommer handla om en intressant ipo, 
eller på svenska, börsintroduktion, på kanadensiska börsen under andra halvan av 2018. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar