fredag 2 februari 2018

Cannabis-korrektion - bound to happen


Historien upprepar sig
Nu råder det en korrektion eller i alla fall en nedåttrend i cannabissektorn. Det innebär att sena investeringar (efter årsskiftet) i cannabisbolag med stor sannolikhet kommer lysa blodrött den närmaste tiden. För många oerfarna aktieinvesterare som börjat handla i cannabisbolag nyligen kommer säkert erfara stresspåslag som det kan innebära med negativ utveckling i portföljer. Det jag kan bidra med, är att jag upplevt en "längre" 
(6-9 månader) period där mina cannabisinnehav haft/bibehållit en negativ utveckling. Det var strax efter presidentvalet i USA 2016. Då många cannabisaktier steg för att sju stater i USA röstade för legaliersing. När nyheten lagt sig kom korrektionen. Bound to happen.
Historien upprepar sig.

Investeringsspykologi
Jag tror att trenden kommer vända upp igen när det närmar sig legalisering av rekreationell cannabis i Kanada. Därför ser jag det som ett sundhetstecken med korrektion.
Men psykologi tenderar att påverka människan att agera i panik vid obekväma situationer. 

Därför måste man veta vad man äger. Aphria hade ett p/e-tal över 110 vid 22 CAD. Nu är priset på Aphria nere på 13 CAD. Det kan komma att fortsätta ner. I så fall kommer jag eventuellt passa på att fylla på. 

Men faktum kvarstår
Det är en av världens snabbast växande marknad. Över hälften av de amerikanska staterna har röstat igenom medicinsk cannabis. Nio stater har röstat igenom rekreationell cannabis. Flertalet stater överväger legalisering. Tysklands legalisering av medicinsk cannabis ger ett eko i Europa. 

Någon gång under våren kommer troligtvis trenden vända upp igen. Förutsatt att börsen inte kraschar. Det är en realistisk farhåga att bära med sig. Om det skulle inträffa finns risken att många bolag går ifrån att vara övervärderade till att bli undervärderade. Kan du föreställa dig vad det skulle innebära för prisbild på cannabisbolag med negativt kassaflöde? 
Hur mycket kan ett bolag falla? 
Kan det få cannabisbolag på fall? 
Jag vet inte svaret på någon av frågorna.

Därför ska man alltid investera med tillförsikt. 

Jag ser korrektionen som sund, och jag hoppas nedåttrenden fortsätter så jag kan fylla på innehav som jag inte velat på grund av deras skenande värderingar. 

Cannabis - nere för räkning

Håll utkik efter nästa inlägg som tar 
upp plåster på såren för cannabis-investerare genom:
*Uttalanden som livar upp
*Loop-holes som öppnar upp
*Länder som aktualiseras
*Estimater av marknader

1 kommentar: