onsdag 9 oktober 2024

En halv miljon i utdelningar ackumulerat!


 En milstolpe har nåtts. Med en så avslöjande rubrik krävs knappt en ingress för att fånga nyheten. Men i min sfär sätter jag reglerna. Så håll i er nu, för nedan väntar tidernas sämsta nagelbitare. 

En halv miljon har jag alltså fått in på kontot sen jag började med aktier. Hur lång tid tog det, undrar kanske du? Sju och ett halvt år, nästan exakt. Lejonparten har återinvesterats. Men några slantar har lämnat ekosystemet för att upprätthålla en dräglig levnadsstandard som småbarnsförälder under generös ledighet. Det har tagit sin tid att nå detta delmål, men som tur är betvivlar jag att det kommer ta lika lång tid att dubbla skörden, tack vare ränta-på-ränta-metoden. Detta tror jag trots att jag inte mer än knappt återinvesterar utdelningarna nuförtiden, om än tillfälligt på grund av föräldraledighet. Detta faktum är det fina med aktiemarknaden, och det är ingen överdrift att några få år kan förändra ens framtid, med hållhaken att kapitalet måste få jäsa längre än vad gemene man är beredd att vänta. Men vi som lyckas uthärda det närmast inhumana väntandet blir rikligt belönade (hoppas jag innerligt). 

Hur har utdelningstrappan sett ut sen start, undrar du bubblande?

   År      utdeln        ökning           ackumulerat

2017     11.586 kr                                          11.586 kr
2018     16.684 kr            31%                      28.270 kr
2019     42.473 kr          154%                      70.143 kr
2020     60.090 kr            41%                    130.800 kr

2021     70.435 kr            17%                    201.335 kr
2022     89.600 kr            22%                    290.969 kr
2023   117.697 kr            31%                    408.666 kr
2024


För er som redan konstaterat att jag passerat 91kkr för året kan kanske även förnimma att tillväxten ser knaper ut detta år, jämfört med förra året, med tanke på att det bara återstår tre månader för kvarvarande utdelningar att erhålla för året. Och jag har ganska jämna summor fördelat under årets alla månader. Vilket föranleder att man kan huvudräkna fram att jag inte kommer få mycket i år än ifjol. Vilket såklart är ett litet hack i min fina tillväxtkurva. Då jag haft väldigt fin tillväxt nästan samtliga år, detta undantaget. Den avstannande tillväxten beror på att jag knappt arbetat under året. Och sannolikt kommer jag åter göra entré på arbetsmarknaden under nästa år, vilket kommer kunna generera mer månadsspar än det sista året inneburit.  


En bit på resan har jag kommit

1 kommentar:

  1. Utdelningarna har varit svagare 2024 även för mig. Keep up the good work! Inspirerande att följa din resa :-)

    SvaraRadera