onsdag 15 april 2020

Utdelningsdebacle - en lärorik bakläxa

Som utdelningsinvesterare är det tuffa tider som råder och få kommer undan utdelningsindragningar, uppskjutningar, frysningar eller sänkningar. Jag är självfallet inget undantag. 
Men under rådande omständigheter har jag klarat mig relativt väl i jämförelse med många andra, vilket beror på flera faktorer. Det primära är att jag investerar nästan uteslutande i Nordamerika. Denna "nisch" har hittills dämpat de nedslående nyheterna om utdelningsförändringar i de flesta innehaven. Det kan bero på nordamerikanernas mer kulturella tävling kring "dividend aristocrats" som tas på större allvar i väst än i Svedala, vilket kan innebära att bolag tar till allt i sin makt för att undvika att utdelning offras. En annan aspekt är det faktum att dollarn stärkts i Corona-krisen. Så det finns utrymme för några få sänkningar utan att totalsumman sänks jämfört med ifjol. Sist men inte minst har inte Covid-19 nått sin kulmen i Nordamerika än, vilket kan innebära mer karantän, fler stängda fabriker, högre arbetslöshet osv. Det är troligtvis först då jag kommer känna av utdelningssänkningar o dyl.  
Det är ingen slump att jag investerat med grav övervikt mot dollarn. Det är den globala reservvalutan och det märks i kristider. Jag är nöjd med den strategin än så länge, trots att jag sett många undvika handla amerikanska aktier på grund av den dyra dollarn. Så hittills har jag inte fått känna på smärtan av mycket utdelningssänkningar. Men Covid-19 har ännu inte nått sin kulmen i Nordamerika och det pumpas in statliga stödpaket och annat. Om viruset fortsätter i exponentiell takt och stödpaketen tar slut kan jag få ta betydligt tuffare med stryk i frågan. 
Hur ser det ut angående utdelningssänkningar för mig då? 
I denna fasen som jag befinner mig i har några innehav sänkt eller dragit in utdelning. Mer specifikt handlar det om fyra olika bolag. Alla med en gemensam nämnare. 
Jag slarvade med min DD i samtliga. På olika sätt, men straffet blev en slagserie med dåliga nyheter kring utdelningar. De berörda bolagen är:
Decisive Dividend - fryst
Dividend 15 Split - fryst
Inter pipeline - sänkt med 73% 
Vermilion - sänkt med ingen aning.

Dessa nyheter har verkligen inneburit en väckarklocka för mig. Jag började slarva med mina analyser och det är ingen slump att det är bland de sista bolagen som inköpts som levererar dessa dystra nyheter. Jag har inte synat de innehaven lika hårt som jag gjort tidigare. Jag slappnade av och började få en övertro till att (lång) tid utan utdelningssänkning innebar en immunitet mot detsamma i framtiden. Det visade sig vara fel och det lärde jag mig genom Dividend 15 Split, som inte sänkt utdelningen på sexton år, och Inter pipeline, som höjt utdelningen fjorton år i sträck. Båda har stuvat om rejält i det avseendet. Inter pipeline var det innehavet som jag hade investerat ett större kapital i, och det bolaget jag tror kan repa sig fortast. Du kan läsa mer om bolaget via Utdelningscyklistens blogg här
De andra två bolagen, Decisive Dividend och Vermilion Energy, tog jag in nästan utan egen DD, utan förlitade mig på andra, som följde och ägde aktier i bolagen. En nyttig läxa att inse att inte ta för mycket intryck av andras investeringar och lockas av hög direktavkastning. Vermilion var mitt minsta innehav, som tur är, men Decisive dividend svider desto mer, där jag hade investerat mer. Att få en bakläxa av denna magnituden är både läskigt och nyttigt. Att gräva ned sig är inte min filosofi och jag ser denna erfarenhet som en påminnelse att: 
1. Inte lita på andras analyser
2. Inte ligga tung eller överviktad i enskilda bolag som jag inte kan utan och innan
3. Inte blint tro att historiska höjningar kommer innebära detsamma framgent          

Sitting duck
Det gäller att ta lärdom av det som händer. Jag anser mig fortfarande vara i ett tidigt stadie på min börskarusell och ju förr jag bränner mig, desto nyttigare. För när jag har större förmögenheter på börsen vill jag kunna manövrera stadigare än jag behöver göra idag. 
Vidare har virusets påverkan på ekonomin också fått mig att addera regler eller vägvisare i min strategi. Jag sneglar mer på defensiva bolag, som Pepsico, JNJ, Sysco, WestRock, Abbvie, Clorox och McDonalds än jag gjort tidigare. Detta förstås på grund av Corona, men jag tvingar mig att bredda portföljen som trots allt är överviktad mot fastigheter, och jag känner mig inte trygg i den övervikten helt enkelt. Även om det är orelaterat så ser jag hur snabbt företag kan gå under om nånting händer, och jag är i en utsatt position vid en rejäl räntehöjning till exempel. Det behövs ändras på! Har du fått upp ögonen på nåt som brister i din strategi, till följd av Covid-19? 


Man vill inte va en "sitting duck" på börsen. 
DD = En arbetsprocess och metod för att samla in och analysera information om ett företag

Observera att detta inlägg inte ska ses som en rekommendation. Gör alltid din egen analys innan du investerar. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i densamma. Jag får inte betalt för att skriva nåt på bloggen. Dessa tankar och åsikter är mina egna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar