torsdag 4 januari 2024

Årssammanfattning 2023, ett fantastiskt år!

God fortsättning och god avkastning, som de humorlagda aktieknarkarna glatt twittrar (X:ar?) ut! Nu har det gått ytterligare ett år, mitt sjunde på börsen. Ett ur många sätt, väldigt positivt år. Personligen har det gått över förväntan. Med växande utdelningar årligen, utan undantag hittills, tycker jag mig ha funnit ett upplägg som jag tror kommer göra mig gott de närmaste åren. Jag jobbar numera tre-fyra dagar i veckan, tack vare utdelningsstrategin och familjen har fått tillökning. Min utdelningsportfölj har en direktverkande effekt genom minskad arbetsbelastning och innebär en unik möjlighet för mig att vara en mer närvarande pappa. 


          
I takt med att åren går efter mitt aktieintresse föddes, upplever jag att mitt aktieintresse svalnar, paradoxalt nog, kanske. Men 2023 har enligt alla index varit ett positivt år. Och samtidigt som utvecklingen i mina portfölj slår vissa index (OMX30 ex.) påminns jag om hur kraftfull  utdelningsstrategin verkligen är. Denna komfort kanske är orsaken till mitt minskande intresse. Nåväl, utdelningsportföljen har tuggat på oerhört fint i år och utan besvikelser eller negativa bolagsnyheter. Även om börsen har varit positiv i år vet man inte när det vänder och med utdelningarna har jag en mental krockkudde oavsett. För mig känns det tryggast att ha störst fokus på utdelningsportfölj, för däri låg min dröm om att kunna gå ner i arbetstid. Och denna lyx, att kunna jobba mindre är något som jag tänker fortsätta sträva mot. 

Så, hur gick det för utdelningsportföljen? Utdelningarna ökade med kraftfulla 30% jämfört förra året. Det är jag mäkta nöjd med, och även lite chockad över. Det ser ut enligt tabellen nedan:


År       Utdelning   Utdeln.ökning/år   Ackumulerad utdeln

2017     11.586 kr                                          11.586 kr
2018     16.684 kr            31%                      28.270 kr
2019     42.473 kr          154%                      70.143 kr
2020     60.090 kr            41%                    130.800 kr
2021     70.435 kr            17%                    201.335 kr
2022     89.600 kr            22%                    290.969 kr
2023   117.697 kr            31%                    408.666 kr




Detta är en superb summa i utdelning för mitt sjunde år, tycker jag. 
Min första utdelningsmånad i januari 2017, erhöll jag 530 kr. I januari 2024 förväntas summan landa kring 11.000 kr. Oavsett vad man föredrar så är utdelningsstrategin en framgångsrik strategi för mig hittills och utdelningstillväxten har cementerat mitt fokus i den typen av aktiesparande. Inför året hade jag som mål att nå ca 15% utdelningstillväxt, vilket motsvarar ca 107.000kr. Det målet nåddes med bred marginal, och det är fantastiskt trevligt, även om det inte förändrar något i praktiken. Jag går in i 2024 med det sedvanliga målet om 15% tillväxt i utdelningarna, vilket motsvarar 135tkr. Men en liten bonus om jag lyckas nå 140.000kr i utdelningar. Det ska bli kul att se om det kan infrias. 
Utöver den fina utvecklingen på utdelningar, får inte portföljutvecklingen förglömmas. Och min utveckling landade på fina 18.6%.
Men vad är mitt rabblande värt utan måttstockar? Behold the indexjämförelse: 

Portfölj  Utveckling      DJ World-index          OMX30
                                                19.3%                  17.4%
Nordnet      18.6%             -0.7%enhet            1.2%enhet                

En avkastning som jag känner mig nöjd med. Min primära portfölj slår index (well, vissa). Utdelningarna ökade med 30%, vilket är det dubbla mot min målsättning. Great success!

Summa summarum är detta ett resultat jag är fantastiskt nöjd med!
Med detta vill jag avrunda med nya börsmål för 2024, vilka i princip uteslutande inbegriper utdelningar, då börsutveckling inte kan eller ens bör(?) eftersträvas att förutsägas. 
Målet för 2024 är för mina portföljer att ha ökat utdelningen med ca 15%, vilket motsvarar ca 135.000 kr i utdelningar vid årets slut, och att inte ha underpresterat påtagligt mot index. Thats all folk´s.

2 kommentarer:

  1. Verkligen bra jobbat !! Extra roligt att höra din positivism och hur du lyckats skapa mer fri tid åt dig och de dina. Det är inte mycket som är positivt nuförtiden ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så hjärtligt! Positivitet är min default-mode, så kommer naturligt, som tur är =)

      Radera