söndag 9 juli 2017

CSN-student & aktiehandel. Vad är fribelopp och hur fungerar villkoren?

Hej och välkommen till min blogg. För nya läsare följer en kort presentation om mig. 

Jag är CSN-student i drygt 30 års ålder som genom tidigare arbete sparat ihop kapital. Detta ligger numera i mina aktieportföljer. 
Mina portföljer är öppna och finns tillgängliga att kika på under fliken Portföljer
Mina personliga målsättningar och min strategi för aktiesparande finns att läsa om i tidigare blogginlägg. Jag finns även på twitter:
@8eunderverket

När man heltidsstuderar, arbetar man inte sällan mellan terminerna. Hur kombineras arbete och aktieintresse utan att man riskerar hamna över det ökända fribeloppet? Det ska vi ta reda på. 

Fribeloppet för CSN-studerande varierar beroende på hur många veckor du har i studiemedel, studietakt och antal veckor. Detta räknas på halvårsbasis. 
Du kan se direkt i CSN-appen i mobilen, summan du har på fribeloppet.
Läs mer här för att få se ditt tak på fribeloppet:

csn.se/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Såvida man inte överstiger sin summa, så slipper man oroa sig för återbetalning. 

Mitt fribelopp landade på:
78.100kr  Det betyder för mig att jag inte får överstiga 78.100kr på kapitaliserad vinst av aktier, utdelningar ingår i kapitaliserad vinst(!), arbete, eller båda kombinerat, under perioden 1a januari - 30e juni, och inte överstiga ytterligare 78.100kr under den andra perioden 1a juli - 31a december. 
Observera att denna summan gäller BRUTTO-lönen, dvs din lön före skatten dragits.
Och även om man understiger fribeloppet under första halvåret, kan detta inte tillgodoräknas under den andra halvan på året. 

Ok, fribeloppet var en baggis att greppa. 

Då mina innehav i regel är "buy and hold" så kapitaliserar jag inte mycket vinster genom försäljning av aktier.

Kapitalförsäkringskonton
Det är vanligt att spara utländska innehav i ett kapitalförsäkringskonto.  De flesta av mina aktier, mina största innehav och mina utdelande bolag har jag i ett KF-konto. Kapitalförsäkringskonton är så kallade schablonbeskattade konto, där du betalar en viss procentsats i skatt per år. Skatten baseras dock på kontots värde istället för på dina vinster, som görs för ett VP- eller Aktie & fond-konto. Denna skatten dras per automatik kvartalsvis under året - i januari, april, juli och oktober. Skattesatsen avgörs av statslåneräntan. Utdelningar man får i sin KF ifrån utländska bolag beskattas med 15% källskatt. Detta medför att utdelningar inte heller påverkar fribeloppet.
Tycker du det låter rörigt? 
Läs mer om schablonbeskattning på KF-konto här:

avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-en-kapitalforsakring.html

nordnet.se/kundservice/start/vara-sparformer/kapitalforsakring-.html#vad-ar-en-kapitalforsakring

Detta skattesystem förbättrar mina chanser att ducka taket på fribeloppet, då de flesta av mina aktiesälj och utdelningar beskattas direkt på mitt KF-konto. Därför räknas inte dessa summorna med i samband med fribeloppet. 

ISK- InvesteringsSparKonto
Hur mycket har jag tjänat på utdelningar under första halvåret av 2017 i mina ISK-konton? 
Hur nära gränsen är jag och hur tar jag reda på det?
För att ta reda på detta, går jag in på Avanzas hemsida genom en dator (ej appen!) och går in på "Kontoöversikt". Där klickar jag fram mitt ISK-konto, väljer "Transaktioner" och väl där klickar jag på "Utdelningar" och vald period 1 jan - 30e juni 2017. 

Utdelningar
Jan       0
Feb    150
Mars  222
April     0
Maj     506
Juni 
=         878 kr

Då jag har gjort några aktiesälj under 2017 med vinst, i ISK-kontot så räknas det med. Då klickar man på "Värdepapperstransaktioner" och väljer samma period som ovan. 

Troax       2700
Skanska  1000

=              3700

Summa 878 + 3700 = 4578 kr


Men man måste vara medveten om att denna summan (för mig 78.100 kr) även innefattar arbete under perioden. 
Då jag inte arbetat sen årsskiftet (1a jan - 30e juni) så slipper jag beräkna lön. 
Arbetade timmar:0 

Då har jag med råge klarat det första halvåret utan risk för återbetalning. 


Tänk på att, förmodat att du arbetar under juni, får man oftast de arbetade timmarna i lön först i slutet av juli, dvs den andra halvan av fribeloppets period. Från den dagen lönen återfinns på kontot, räknas fribeloppet ifrån. Inte dagen du börjar arbeta.
Och allt man skattar för, räknas som inkomst!


Andra halvåret
Skillnaden gällande andra halvan av året är dock att jag arbetar under juni-augusti, likt många andra studenter. 

Denna sommaren började med en utlandsresa för mig, därefter återgick jag till mitt jobb. 
Jag är tjänstledig under terminerna, vilket är ett väl fungerande system för mig. Det underlättar då jag slipper söka tillfälliga jobb mellan terminerna.

I alla fall, utlandsresan innebär att två veckors potentiell arb.tid försvinner. 
Denna sommaren har jag då maximalt 45st arb.dagar. Det skulle innebära en 
förmodad bruttolön kring 65.000kr (brutto). 

Utdelningar i min ISK-depå kommer (tyvärr) inte generera några större summor under andra halvan av 2017, då de flesta svenska bolag delar ut en gång per år, och detta vanligtvis under vårmånaderna. I mitt fall är Castellum undantaget, som delar upp sin utdelning 
(i mars och september). 

Fribelopp - lön 
78.100 - 65.000 = 13.100 kr

Utdelning Castellum ca 400 kr 
= ca 12.700 kronor tillgodo till taket för fribeloppet.

Det känns som en rimlig summa att ha tillgodo på fribeloppet, vid fall av försäljning av någon aktie, eller ett oväntat extrajobb vid sidan om studierna. 
  
Baserat på siffrorna kommer jag sannolikt inte behöva oroa mig för återbetalningar detta året. 
Men jag har några år kvar på min utbildning och jag får hålla koll på fribeloppet och inkomster. Den andra halvan på året vill säga, pga arbete under sommarmånaderna. 
Arbete och/eller utdelningar kan innebära återbetalning, då jag riskerar att överstiga fribeloppet om jag inte kommer på någon smidig lösning. 
Men det ger mig också tid att resonera kring metoder att undvika överstiga beloppet, till nästa år. 
Fribeloppets tak vill jag inte slå i. Ingen gillar att betala tillbaka pengar...  

Att tänka på:

Håll inkomsten på en summa som understiger 78.000kr inkl aktieutdelningar/försäljn/lön.
Jag vill helst ha luft till taket efter utbetald lön också. Dvs inte 77.900 kr i lön. För utrymme till utdelningar och eventuella aktiesälj. 


Några tips från läsarna?

Hur gör du?

Har du lärt dig mer med hjälp av detta inlägget?




Återbetalning är en kula man helst duckar!

Håll utkik efter nästa blogginlägg, då jag tar upp ämnet:
-Källskatt & handel med utländska bolag

-Varför jag väljer att investera mycket utomlands
-För- & nackdelar



6 kommentarer:

  1. Tja!
    Intressant läsning. Jag har också börjat plugga sent och har lite aktier sen innan. Men jag har inte tänkt på att om jag säljer något på isk:en med vinst att det ska räknas med som inkomst :O tänkt att bara utdelningen och schablonintäkten ska räknas. Har möblerat om lite i portföljen under året och därmed sålt och köpt. Däremot inte alltid med vinst. Men om det räknas med är jag ju körd :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säljer du med förlust så kvittas din förlust mot eventuell vinst, det är den slutgiltiga vinsten som räknas.
      Tips är att du kan beställa en K4-blankett (förifylld) om du har t.ex. Avanza, där kan du få en siffra på hur mycket du sålt med vinst/förlust. Jag känner dock inte till hur det fungerar hos andra mäklare.

      Radera
    2. Tack för info! Då blir det att undersöka saken närmare på måndag. =)

      Radera
  2. Tjo! Trevligt att du delar med dig av dina tankar kring ämnet. Har du räknat ut vad du tjänat på försäljningar under jan-30 juni 2017? Har du koll på dina utdelningar & har du arbetat under den perioden? Is it bad? Du inte bara snuddar ribban som en misstänkt dopad ryss under 90-talets höjdhoppsmästerskap?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, genom att beställa en förifylld K4-blankett från Avanza samt lagt till lite för att vara på den säkra sidan.
      Jag har inte arbetat under perioden utan endast gjort vinst genom aktiehandel.
      Jag snuddade inte ens, hoppade en aning över till och med, gjorde en bra vinst från en aktie jag köpte för ett år sedan och slutade med en inkomst på 25 000 över mitt fribelopp. Har anmält det till CSN och fick ett återbetalningskrav på 16 000.
      Som jag skrev innan kunde man ju sälja med förlust och kvitta lite vinst. Just detta hade jag helt glömt bort lagom tills vi hade passerat kalenderhalvåret och tyvärr missade jag lite pengar där, för jag har en annan aktie som inte gått lika bra senaste tiden.
      Rent tekniskt borde man alltså kunna sälja med förlust dagen innan kalenderhalvårs-bytet och sedan köpa tillbaka dagen efter för att registrera sin förlust, men då jag inte är utbildad inom ämnet och vet exakt hur CSN ser på sånt så lita inte helt blint på detta.

      Å andra sidan så har jag pratat med CSN om det och att få återkrav är i stora drag som att man betalar tillbaka sin skuld i förtid, dock får man betala tillbaka en viss del av bidraget också som man annars hade fått behålla.

      Radera
  3. Ni köpte och sålt med ISK konto med vinster räknas inte som inkomster!!!

    SvaraRadera