torsdag 1 juni 2017

Månadssammanfattning maj månad & en filosofisk fundering

Maj månad har värmt på många sätt. Sommaren har tittat fram, vårterminen tar slut och mitt första universitetsår avrundas med en semester på Kuba. Men viktigast av allt är att mina utdelningar har fortsatt en trevlig tradition, nämligen ökat jämfört med förra månaden. 
Tyvärr kommer detta vinsttåg abrupt stanna nästa månad, då jag utöver min "mattbomb" erhöll en del utdelningar från min svenska portfölj denna månaden.  Vilket sorgligt nog nästan uteslutande förekommer under vårmånaderna. Nåväl, utdelningarna uppgår till 1533kr denna månaden & jag kan inte vara missnöjd ett knappt halvår in på min strategiska resa. 


Nog finns det mål och mening i vår färd,
men det är vägen som är mödan värd
- Karin Boye


Nog för att jag längtar till dagen jag kan välja hur jag ska spendera mina dagar,
men samtidigt måste man vara ödmjuk och kanske till och med insiktsfull. 
Strävandet efter "frihet" får enligt mig inte bli en besatthet. Den "frihet" man blint jagar kan också innebära ett antiklimax vid slutmålet. Jag jämför känslan med något jag kan relatera till, när jag klarar ett spel. Glädjen är som störst under spelets gång, inte när sluttexten rullar med japanska namn. Då fylls jag snarare av en tomhet, en svag form av separationsångest. Kan det vara så att resan är viktigare än målet? Även i jakten efter ekonomisk frihet? 
Jag kan inte svara på det, men jag vågar inte utesluta det. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar