söndag 2 april 2017

Aktiestrategi för nybörjare?

Mars månad kan tackas av med välbehag. Ur ett börsperspektiv var det en bra månad. Personligen innebar det 673kr i utdelningar. En ökning i utdelningar varje månad sen start. Det är en omtumlande upplevelse, att få se utdelningarna. Lite surrealistiskt känns det att få tillbaka pengar, eller att köpa nya aktier "gratis" som jag strävar efter, kortsiktigt. Att kunna köpa aktier utan att behöva ta från månadslönen varje gång. Utan att utdelningarna ska vara tillräckligt för att kunna köpa fler aktier. en liten snöboll i rullning som kan dopas av mina rester från löner, när det passar.  


Om man vill ha kapital investerat i aktier så krävs det en strategi. Annars riskerar man förlora sitt kapital, eller delar av det. Och ingen gillar att förlora.


Jag är på intet sätt någon expert på börsen, aktievärdering, analyser, och saknar någon form av ekonomisk bakgrund. Jag råkade vara en man i 30årsåldern med ett sparat kapital som inte visste hur jag skulle placera mina sparade pengar. Mycket pga att tidigare placeringar inneburit besvikelser, genom förvaltare. Så jag började lyssna på poddar rörande aktiemarknaden. Detta intresse växte snabbt och för mig som hade:

-Ett sparat kapital
-Riskminimeringsintresse
-Tidigare (dåliga) erfarenheter av förvaltare
-Okunskap om börsen & dess falluckor (för det finns många)
så fanns det EN tydlig strategi som passade mig. UTDELNINGSSTRATEGIN.

Det betyder att jag inte behöver:
-Förstå mig på allt rörande ett bolag eller dess situation tillfälligt
-Huruvida aktievärdet är tillfälligt under- eller övervärderat
-Fundera på när det är köp- och säljläge
-Oroa mig för kraftiga börsnedgångar

Dvs att det krävs lite mindre förkunskaper om aktiemarknaden än vid andra strategier.
Däremot finns det saker som ÄR oerhört viktiga att ha koll på & vara inläst på.
-Hur bolaget mår ekonomiskt
-Om bolaget sänkt sina utdelningar historiskt
-Hur stor del av vinsten bolaget delar ut
-Hur framtiden kan tänkas se ut för bolaget och branschen de huserar i 

Kort sagt så innefattar det ett visst förarbete för att lyckas med aktiehandel.
Men det finns lathundar för det också. Det finns bolag som känns mer eller mindre "bulletproof".
Där man inte behöver oroa sig så mycket för ovan nämnda punkter. Sådana bolag är ex:
Johnson & Johnson
Procter & Gamble
Investor
Castellum
3M
Hufvudstaden
Handelsbanken
m.fl

Dessa ovan nämnda har alla presterat relativt bra under börsrecessioner.
Det betyder inte att man per automatik får en maximerad utdelningsportfölj med dessa innehav, men dessa bolags siffror kan åtminstone göra sig nyttiga genom att vara jämförelsetal med de bolag du spekulerar i. För dig som fokuserar på "buy & hold"-strategin och dess utdelningar, vill säga.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar